Skip to main content

DaShamam Kilippaatu Part 3, Chapter 1, lines 101- 152


ശ്രീ ഗുരുപവനപുരേശായ നമ:

ശ്രീ പുറയന്നൂർ പരമേശ്വര ഭക്തകവയേ  നമ:

ശ്രീ ഗുരുഭ്യോ നമ:


വന്ന സന്തോഷത്തോടും മറ്റുള്ള ജനങ്ങളും 
നന്ദിച്ചു ചെന്നു നിജമന്ദിരേ മേവീടിനാർ.

മുഖ്യയാം കാളിന്ദിതൻ തീരത്തു മഥുരയെ--
ന്നാഖ്യയാം രാജധാനിതന്നിലങ്ങതുകാലം
യാദവവൃഷ് ണ്യന്ധകഭോജാദികളെയെല്ലാം 
മോദേന ശൂരസേനൻ പാലിച്ചു വാഴുംകാലം  
ദേവകതനൂജയാം ദേവകിതന്നെ വസു--
ദേവനാം ശൂരപുത്രൻ ഭാഗ്യവാൻ വെട്ടീടിനാൻ.

പൊന്നണിഞ്ഞാനകളും  അശ്വങ്ങൾ രഥങ്ങളും 
സുന്ദരിമാരാം ദാസിവൃന്ദവും  ധനങ്ങളും  110
എന്നിവയനവധി നൽകിനാൻ ദേവകനും 
കന്യകതന്നിലുള്ള വാത്സല്യം പെരുക്കയാൽ.

ദേവകഭ്രാതാവാകും ഉഗ്രസേനന്റെ സുതൻ 
കേവലമുഗ്രനാകും കംസനും അതുനേരം 
നല്ലൊരു രഥംതന്നിൽ സോദരീസ്യാലന്മാരെ 
മെല്ലവേ കരയേറ്റിക്കൊണ്ടുടൻ പുറപ്പെട്ടു.

സോദരീസ്നേഹംകൊണ്ടു  താൻ തന്നെ തേരും തെളി--
ച്ചാദരവോടു ഘോഷയാത്രയും തുടങ്ങിനാൻ.

കേൾക്കായിതശരീരിവാക്യവും അതുനേരം:
"മൂർഖനായോരു  കംസ ! കേൾക്ക നീ വഴിപോലെ; 120
ദേവകിയ് ക്കെട്ടുപുത്രന്മാരുണ്ടാ, മതിൽ 
കേവലം എട്ടാമൻ നിന്നെയും വധിച്ചീടും!" 

എന്നതു  കേട്ടനെരമെത്രയും ഭയത്തോടും 
വന്നൊരു കോപത്തോടും കംസനുമെഴുന്നേറ്റു 
നല്ലൊരു വാളെടുത്തു ചെന്നു  തൻഭഗിനിയെ--
ക്കൊല്ലുവാനായിപ്പിടിപ്പെട്ടിതു കേശത്തിൻമേൽ .

ഹാഹാകാരേണ പരിപൂർണ്ണമായ്ജ്ജഗത്തെല്ലാം;
മോഹിച്ചു ദേവകിയും ഭൂമിയിൽ വീണീടിനാൾ.

എന്നതു കണ്ടു ചെറ്റു ചിന്തിച്ചു വസുദേവൻ 
മന്ദഹാസവും ചെയ്തു കംസനോടുരചെയ്താൻ: -- 130

"ഭോജവംശാമൃതാബ്ധിശീതാംശോ, മഹാമതേ,
പൂജിതഗുണനിധേ! കേൾക്ക മേ വാക്യം ഭവാൻ.

"സാഹസമരുത, രു, താർക്കും എന്നറിഞ്ഞാലു--
മാഹന്ത ധർമ്മാധർമ്മമൊക്കെയും മറന്നല്ലോ.
കന്യകാഹത്യയോടു തുല്യമായൊരു പാപം 
മന്നിലില്ലൊരുവർക്കും എന്നല്ലോ ശാസ്ത്രങ്ങളും.

"എന്നതിൽ  വിശേഷിച്ചു സോദരിയല്ലോ ഇവൾ 
ഒന്നുമില്ലപരാധമിവൾക്കു നിരൂപിച്ചാൽ.

"കന്യകാവധം കൊണ്ടു നിന്നുടെ കീർത്തിയ് ക്കിന്നു 
വന്നിടും കളങ്കവും എന്നതു ധരിച്ചാലും!  140

"വീരരായുള്ളവർക്കു ദുഷ് കീർത്തി വരുന്നതിൽ 
പാരാതെ മരിപ്പതു നല്ലതെന്നറിഞ്ഞാലും,

"ത്വൽക്കീർത്തി  സഹിയാഞ്ഞു ദേവകൾ ഭവാനൊരു 
ദുഷ് ക്കീർത്തിയുണ്ടാക്കുവാൻ ഇന്നിതു ചൊൽകയല്ലീ ?

എന്നിയേ ദേവവാക്യം സത്യമെന്നിരിയ് ക്കിലോ 
മന്നവ, നീക്കീടുവാൻ ആവതല്ലല്ലോ പാർത്താൽ.

മർത്ത്യൻമാർ ജനിയ് ക്കുന്പോൾ കൂടവേ ജനിച്ചീടും 
മൃത്യുവും, ഒരുമിച്ചു നിത്യവും വസിച്ചീടും.

കാലവും വരുന്നേരം മൃത്യുവും ഗ്രഹിച്ചീടും 
കാലകാലനുമതു നീക്കുവാൻ പണിയത്രേ ! 150

ഇന്നിവൾതന്നെക്കൊന്നാൽ നിനക്കു മൃതിയെന്ന-
തെന്നുമില്ലെന്നതുണ്ടോ  നിന്നുടെ മനക്കാന്പിൽ ?

Chapter One, Lines 101-102


Rest of the DEvAs also  returned to their own abodes.

Lines 103-108
----------------

In the famous Mathura palace situated near the mainstream of the holy river KAlindi, King ShoorasEna ruled the kingdom of YAdavAs, Vrushnis, AndhakAs, BhOjAs etc. During this time, VasudEva, the fortunate son of ShoorasEna married dEvaki, the daughter of DEvaka.

Lines 109-112
------------------

Due to his overwhelming love for his daughter, DEvaka gave her lot of wealth including numerous elephants adorned with gold, horses, chariots and many beautiful ladies to serve her.

Lines 113-118
-----------------

Then DEvakA's brother UgrasEnA's son Kamsa , famous for his valor, brought a nice chariot and offered to take  his cousin sister and brother-in-law (to VasudEvA's home). Because of his love for his sister, he himself became the charioteer and proceeded in a procession.

Lines 119-122
-----------------------

Then he heard an aerial voice (aShareeri) : " Stupid Kamsa, listen to this. DEvaki will give birth to eight sons and the eighth son will kill you.”

Lines 123- 128

When Kamsa heard this, he was both afraid and angry. He got up from his seat, drew his sword and caught hold of his sister's hair, in order to kill her. The whole place was echoing with the sound “alas!  alas!” and Devaki fell unconscious on the floor.

Lines 129-152
-------------------

Seeing this Vasudeva thought for a short while and told Kamsa with a smile: " Oh! Kamsa, who is  like a cooling moon to the ocean of BhOja dynasty!  who is  very intelligent and  who is a respected treasure of virtues, please listen to my words. No, no!  Do not take such a reckless decision. You have forgotten  what is ethically right and what is not right. (dharmam and adharmam). 

All scriptures say that there is no sin in the world equal to killing a woman and especially in this case, think about the fact that she is your sister and also she is innocent. If you kill her, it will definitely spoil your good reputation. 

For great people like yourself, it is better to die than lose your reputation. Devaas are jealous of your fame and don't you think they might be using this ashareeri to defame you? 

In addition, if the divine words (aerial voice you heard) are going to be true, O! king! it is impossible to change the course of destiny.  When we are born, death also is born with us and all along it stays with us. 

When the time comes, death will grab us and it is said that even for the Lord of Death, it is hard to change or stop destiny. If you kill DEvaki today, do you think death will never happen to you? 

Transliteration by DKM
Translation by Savitri O Puram   2014

Comments

Popular posts from this blog

Shathaabishekam

6/21/08 When is Shathaabhishekam celebrated? When it should be celebrated? We have heard about different versions of when it should be celebrated, when you complete 84 years, or when you complete 81 years and 10 months or when you complete 83 years 4 months. Shathaabhishekam is celebrated when a person sees 1000 full moons lives through 1000 full moons in his life. Since it is a mathematical calculation, there should only be one answer. Then how are we having all these three answers? (It really does not matter when you celebrate, but out of curiosity to know the reason behind the celebration, I did some research and I thought some people may share my curiosity. Of all the explanations I read I liked the one given below.)   Here is a convincing explanation based mainly on a question -answer series in Bhakthapriya magazine published by Guruvayur devaswom. For clarity, I am trying to express it as mathematically as possible.   Number of full moons in one year = 12   So n

16 names of Lord Vishnu

16 names of Lord Vishnu 4/26/08 These are 16 names of Vishnu to be remembered at different occasions. It is said that sabda (sabda), sparsha (touch), roopa (form), rasa (taste), gandha (smell) and the positive energy or vibration coexist with words. Repeated chanting of each word with bhava creates different results in our body since effort to utter each word uses different muscles and brings different effect in the saadhaka. Chanting can be done like in the naamaavali: Om Vishnave Nama:, Om Janaaardanaaya nama:, Om padmanaabhaaya nama: etc. We will try to analyze the meaning of each name. May be Vishunsahasranama interpretaions will help us. . When taking medicine think of Vishnu Before eating think of Janaardana Before going to bed think of Padmanaabha During marriage think of Prajaapathi During fight or controversial situations think Chakradhara When you are away from home or NRIs like lot of us think of Thrivikrama At the time of death try to think of Naarayana When you are wi

വെയിലുകൊണ്ടുനിന്‍ പൂവുടലയ്യോ - Veyilukondunin Poovudalayyo